San Diego - Reisverslag uit Pasadena, Verenigde Staten van René - WaarBenJij.nu San Diego - Reisverslag uit Pasadena, Verenigde Staten van René - WaarBenJij.nu

San Diego

Door: René

Blijf op de hoogte en volg René

17 Februari 2013 | Verenigde Staten, Pasadena

Maandag 4 februari begon mijn reis door de States. Met gemengde gevoelens moest ik Pasadena nu echt verlaten. Mijn vier maanden stage periode voelde als één grote vakantie, ik was graag gebleven. Van de andere kant is reizen ook een grote hobby van me. Om half zeven ´s ochtends moest ik thuis weg lopen om de metro naar downtown LA te pakken en van daaruit de Amtrak trein naar San Diego. Alexandra was ook al vroeg op en heeft me uitgezwaaid. De Amtrak deed er een kleine drie uur over om in San Diego te komen, de reis was super relaxt; veel beenruimte, stroom, internet en geen vertraging. De Pacific Surfliner deed zijn naam eer aan, op sommige stukken reed hij maar 10-12 meter van de zee af! Nog net niet op het strand zelf, whoaaa! Helaas was ik te laat met mijn fotocamera, ik was te druk aan het facebooken met het thuisfront. Ik was rond half 12 al in het zonnige San Diego, en vanuit het station ben ik goed bepakt naar het hostel gelopen. Dit was maar een paar kilometer. De locatie van het hostel was ideaal: een half uur wandelen vanaf de Amtrak, 5 km tot het vliegveld, vlakbij de San Diego Zoo en Balboa park, en twee blocks vanaf het Gaslamp district in Downtown San Diego. Het Gaslamp district zit vol met restaurants en pubs, hier was ´s middags nog niet veel doen. Het hostel was voor hostel-maatstaven en prijs/kwaliteit zeer goed, misschien wel de beste waar ik ooit ben geweest. Vier etages hoog, erg kleurrijk van binnen, grote common rooms, posters van topartiesten als Queen, Black Sabbath, Eric Clapton, en bijbehorende muziek op de gang. De wc´s en douches waren super netjes en het ontbijt inclusief brood, koffie, melk, thee en cornflakes (vier soorten...). Met een Braziliaanse language-school student en een New Yorker die voor zijn vechtsport-trainingen in San Diego was als kamergenoten had ik het ook erg goed getroffen. Na het bouwen van een nestje ben ik op pad gegaan.

Allereerst ben ik naar de haven in de San Diego bay gelopen. Dit was mooi lopen langs het water, het weer was prima. In het international visitor center kon ik een discount kaartje kopen voor de San Diego Zoo: SD´s #1 attractie. Om mijn tijd in San Diego zo efficient mogelijk te kunnen benutten heb ik ook direct de relevante busmaps en een kaart van La Jolla meegenomen. Ik ben uiteindelijk bijna een uur binnen geweest omdat ik met een local in gesprek raakte. Geen idee wat hij in het visitor center deed, maar hij stond erop me alle weetjes van San Diego te vertellen; waar te gaan en waar niet, en tevens een hoop goede tips voor mijn bezoek aan La Jolla. Dat was handig. Eenmaal buiten heb ik nog een stuk langs het water gelopen, om me uiteindelijk via Little Italy naar het centrum te begeven. In Little Italy was geen drol te doen. Downtown San Diego was minder mooi dan ik verwachtte, alleen het Gaslamp District is erg leuk. Verder zitten er net als in Downtown Los Angeles veel zwervers. Het zoeken naar een restaurant voor avondeten in het GD was erg leuk, want ze hebben overal topmodellen bij de ingang staan om je naar binnen te lokken. Overigens waren er in SD over het algemeen ook veel meer knappe mensen dan elders, dus geen verkeerde plek om te zijn. ´s Avonds was ik kapot moe en ben ik op tijd naar bed gegaan.

Dinsdag was ik al vroeg uit de veren en heb ik de bus gepakt naar de San Diego Zoo in Balboa park om daar kort na openingstijd te arriveren. Gezien de hoogteverschillen in het park had ik al van meerdere mensen gehoord dat het niet verstandig was alles te voet te doen. Bij de ingang werd me dit nogmaals verteld waarop ik besloot dan maar direct met de eerste guided bus tour van de dag mee te gaan. Deze was echt Lame; er was nauwelijks iets te zien vanuit de bus. Aangezien de bus door 70% van het park ging kreeg ik wel een goede indruk van de grootte van het park: heeeel groot. Voor de rest was het tijdverspilling. Het park was niet alleen groot, maar ook super mooi. Het was ingedeeld in zes thema-gebieden, goed georganiseerd op een gedetailleerde A3-sized kaart van het park. De bavianen, orangoetangs en rhino´s waren het leukste om te zien. Hoogtepunt was een bamboo-vretende pandabeer: super schattig! Hij zat als een mens tegen een grote boomstronk aan en at the bamboo netjes met twee handen. De dag is omgevlogen, ik ben de hele dag aan de wandel geweest om alles te kunnen zien. Aan het eind van de middag heb ik de shuttle bus in het park, die ook bij mijn ticket included was, gepakt om bij het gebied te komen dat ik bewust had over geslagen. Vanuit de ijsberen kon ik zo kort voor sluitingstijd de air tram pakken. Die vloog van helemaal achterin het park terug naar nabij de ingang. Zo was ik stipt om sluitingstijd buiten en had ik alles gezien, het was erg leuk. Alsof ik nog niet genoeg gelopen had ben ik vanuit de Zoo terug naar het hostel gewandeld. Gratis avondeten in het hostel, prima! Er verbleef een Nederlands koppel in het hostel, ze waren net terug van twee maanden backpacken door Mexico. Ze hadden leuke verhalen. Minder was dat het meisje op hun reis door een hond gebeten was, en nu last had van griepverschijnselen... Tijd voor een Amerikaans in plaats van Mexicaans ziekenhuis.

Woensdagochtend heb ik vroeg de bus gepakt naar La Jolla, want het zou een uur duren om daar te komen. La Jolla wordt bevolkt door rijke mensen, ligt aan de bust, en is home van de UCSD en het Scripps institute. Ik had goed gepland om dinsdag de Zoo te doen en woensdag het strand, want de dag ervoor was het bewolkt. Ook in La Jolla was het beestjes kijken, dit keer in het wild. Er zaten eekhoorntjes, pelikanen en zeeleeuwen. De zeeleeuwen waren niet bijzonder actief: ze lagen te chillen om het strand en blaften af en toe wat. De wandeling langs de kust was erg mooi en een goed plekje voor de lunch was dan ook niet lastig te vinden. Tussendoor ben ik op aanraden nog een grot in geweest, uitgesleten door het water. De ingang lag verstopt in een winkel en het was een leuk zicht vanuit de grot. In de middag ben ik nog een stukje verder gebussed naar de University of California San Diego om daar rond te kijken. De campus was zeker 50 keer zo groot als Caltech, maar misschien ook wel 50 keer minder mooi. Het duurde meer dan een half uur om vanuit de zuidelijke ´ingang´ er aan de andere kant weer uit te lopen; huge!! Ik wou er namelijk aan het noorden uit om ook bij Scripps te gaan kijken. Op het terrein van Scripps probeerde ik een gebouw te kiezen waar ik rond wou neuzen toen ik door een security karretje werd opgemerkt. Naar Amerikaanse vriendelijkheid bood hij me een lift aan en bracht me naar het chemische biologie gebouw, had ik goed gegokt :P. Daar binnen stond ik direct tussen de incubators en vriezers met radioactief materiaal, deze stonden gewoon in de ingangshal! Het erge was dat er ook nog mensen zaten te lunchen... rechtsomkeerd. Aangezien ik geen kaart had van dat gebied heb ik de weg naar het strand gevraagd en daar de rest van de middag gespendeerd. Dit was mooi. Er waren mensen aan het zweefvliegen en ik heb een dik uur op het strand gezeten, erg lekker in het zonnetje. Daarna ben ik terug naar de zuidkant van de UCSD gelopen om de bus te pakken. In de tussentijd begon de zon te zakken en net voor zonsondergang ben ik uit de bus gesprongen om hem in de zee te zien verdwijnen. Toevallig was ik net bij een bordje met scenic view uit de bus gestapt, tien minuten later zal ik alweer in de volgende bus op die lijn richting Downtown San Diego. ´s Avonds was ik wederom goed gaar en heb ik behalve wat emails met de East Coast en het herpakken van mijn grote backpack niet veel meer gedaan.

Na het uitchecken, dat voor tien uur moest gebeuren, ben ik op pad gegaan om de laatste highlights in San Diego af te kunnen vinken. Ik ben begonnen met het zuidelijkere deel van de baai, richting het vrij touristische dorpje Seaport Village; bootjes kijken. Mijn voedselvoorraad was inmiddels verdwenen en ik had wel zin in vis, dus ik heb niet lang naar een lunch hoeven zoeken. Helaas zat de vis die ik kreeg zodanig onder de kruiden dat ik hem niet heb kunnen proeven.
Volgens de Lonely Planet was er in Balboa park ook nog vanalles te zien, en omdat ik pas in de avond zou vliegen ben ik ook daar naartoe gewandeld. Hier lagen mooie gebouwen, pleintjes en fonteintjes. Ook veel musea, maar daar had ik weinig zin in en tijd voor. Na even uitrusten ben ik vanuit BP terug naar Downtown gewandeld voor het avondeten. Daarna heb ik mijn grote backpack in het hostel opgepikt en de bus naar het vliegveld gepakt. Ik had een vliegticket naar Boston, maar de kans dat ik daar op vrijdag aan zou komen was nihiel; er was een grote sneeuwstorm voorspeld...

Groetjes René

P.S. Een berg foto´s:

https://picasaweb.google.com/101368684832177328515/SanDiego?authkey=Gv1sRgCIiwl5T92J2ILw#

  • 18 Februari 2013 - 07:33

    Gemma.:

    Hallo Rene,

    Nog veel plezier op je laatste vakantiedagen.

    En een goeie reis naar de winkelstraat.

    Grts Gemma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Hoi allemaal, Welkom op mijn blog! Vanaf oktober ga ik vier maanden onderzoek doen aan het California Institute of Technology in Pasadena. Via deze website hoop ik jullie op de hoogte te houden van mijn stage en avonturen. Groetjes René

Actief sinds 08 Sept. 2012
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 15006

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2012 - 01 Februari 2013

Stage in Pasadena

Landen bezocht: