New York: meer gezelligheid - Reisverslag uit Pasadena, Verenigde Staten van René - WaarBenJij.nu New York: meer gezelligheid - Reisverslag uit Pasadena, Verenigde Staten van René - WaarBenJij.nu

New York: meer gezelligheid

Door: René

Blijf op de hoogte en volg René

03 Maart 2013 | Verenigde Staten, Pasadena

Dinsdagochtend was het vroeg uit de veren en omdat ik mijn spullen ´s avonds al naar Maartje´s kamer verplaatst had (Thomas kreeg zelf gasten die dag) was het mijn ontbijt uit de koelkast grijpen en naar de metro glibberen. De sneeuw op de voetpaden was inmiddels goed aangestampt tot ijs dus het was een gevaarlijk tochtje op mijn asics. Gelukkig hadden we beide geen vertraging en zag ik Simone om half zeven op een metrostation downtown. Het was kort lopen naar het busstation, en we hadden niet zoveel medereizigers. Vanuit ons plekje bovenaan en helemaal voorin in de bus hadden we mooi zicht op Boston in het ochtend light, en de besneeuwde omgeving in de uren daarna. Het was een redelijk luxe bus met stroom en wifi. Minpuntje was dat hij bijna een uur later aan kwam dan gepland, we hadden onze route inmiddels wel uitgestippeld. De bus stopte naast het Fashion Institute of Technology, waar we niet verwonderlijk onze twijfels hadden bij het technology aspect. Ze publiceren vast en zeker in de actiefolder van de Hema :P. De dichst bijzijnde metro bracht ons naar het puntje van de landtong, waar we de gratis veerboot naar Staten Island wilden pakken. In de terminal van de ferry heb ik snel een extra laag aangetrokken, want er stond een vieze, gure wind. Het was echter wel onbewolkt, dus vergeleken met de dag er voor hadden we weinig te klagen over het weer. De ferry bracht ons zo dicht bij het vrijheidsbeeld als je gratis kan komen, en gaf ook een prachtig zicht op de wolkenkrabbers van downtown New York (lower Manhattan). Het vrijheidsbeeld was verrassend klein, maar zeker cool om in het echt te zien. Er stond van Staten Island verder niets op ons verlanglijstje, dus we hebben direct de eerstvolgende ferry terug gepakt. Het was een korte wandeling naar Trinity Church (mooi) en Wall street daar tegenover (weinig indrukwekkend). De koers liep verder omhoog (noord :P) naar Ground Zero, een enorme bouwput omgeven door hekken. Bij een klein monument (iets groters was nog in aanleg) werden wat weetjes verteld door een slachtoffer/-relative. Tussen de wolkenkrabbers en yellow cabs zijn we verder noordwaarts gelopen en via Chinatown kwamen we in Little Italy, waar we naar een betaalbaar restaurant zochten. Jammer genoeg waren de pizza´s erg klein. Aangezien we nog wat reistijd naar het hostel in upper Manhattan hadden besloten we Times Square maar voor een later moment te bewaren en de metro te nemen. Bij het hostel aangekomen bleek dat ze schade hadden aan enkele kamers en we kregen daarom een upgrade naar een hostel een paar blokken verderop. Dit hostel zou beter zijn, en we kregen onze kamer voor dezelfde prijs! Het tweede hostel was inderdaad luxer dan dat we van hostels gewend waren; we hadden grote bedden, een wasbak, kapstok, tv en zelfs handdoeken. We hebben nog wat details opgezocht voor de woensdagroute en zijn op tijd gaan slapen. Zo konden we op woensdag weer op tijd aan de bak.

In een supermarkt dichtbij hebben we verse broodjes gehaald voor het ontbijt en de lunch en deze meegenomen naar Central Park, waarvan we slechts enkele blokken verwijderd waren. We hadden wederom prima weer en met een bankje in het zonnetje en naast het grote meer een prima ontbijt locatie. Achter het water (in het zuiden) lagen de wolkenkrabbers, een prachtig zicht. Een eekhoorntje vond iets eetbaars bij een van de bomen en deelde daarbij onze ontbijt spot. Daarna zijn we langs het meer richting het zuiden beginnen te lopen. Central Park is ontzettend groot en we hadden nog zo´n 75 % van de lengte van het park in het verschiet. Het is een mooi park, maar de regels voor wandelen en andere buitenactiviteiten zijn soms wel erg strict. We kwamen langs standbeelden, uitgestrekte velden, bruggetjes, fonteinen, bevoren vijvers, een klein kasteeltje en een druk bezochte schaatsbaan. Het was alweer bijna middag voor we het park uit waren. Naast een nabij gelegen grote rotonde lag een chique shopping mall, waarin we omhoog zijn gegaan voor een mooi shot. In de kelder konden we zitten voor de lunch.
Times Square was niet meer zo ver lopen en via Broadway hadden we een leuke route daar naartoe. Hier hebben we een souvenir-shop bezocht en kort voor Times Square lag een M&M winkel, altijd leuk. Times Square is leuk om te zien, ontzettend veel grote reclameschermen. Na een serie foto´s weer door naar de volgende attractie: het Empire State building. Hier zijn we helemaal omhoog gegaan en hadden we, een inmiddels bewolkt, 360 graden uitzicht over New York. Zag er indrukwekkend uit, en de donkere lucht geeft naar mijn mening ook een betere indruk van de smeerboel die iedere dag de lucht in gaat door het vele verkeer. Terug op de begane grond zijn we een kijkje gaan nemen in de Public Library verderop. Een indrukwekkende architectuur (bogen enzo :P) en vele mooie hallen. Hier hebben we een kleine pauze genomen, we waren toch al van kort na acht uur ´s ochtends aan de wandel. We wilden Times Square ook nog in het donker zien, en dit werd mogelijk na een kleine omweg via het Jewelry District. Het was nu een stuk drukker dan ´s middags. Aangezien we niet de hoofdprijs wilden betalen voor avondeten in de buurt van Times Square hebben we de metro gepakt om in de buurt van het hostel iets te zoeken. Hier kwamen we al snel bij een Texas-BBQ restaurant uit, met een goede prijs/kwantiteit verhouding. Na het avondeten en een kort winkelbezoek hebben we de informatieboekjes die Simone mee had gebracht nog eens door gekeken voor wat we donderdagochtend nog konden doen, want we hadden ´s middags pas de bus terug naar Boston. We kwamen tot de conclusie dat we alle interessante highlights van New York, op de Brooklyn Bridge na, wel gezien hadden. Notabene in twee dagen. We konden dus met een gerust hart nog een uurtje slaap meer pakken, en daar waren we aan toe!

Donderdagochtend hebben we in het hostel onze potten yoghurt geleegd, en na een flitsbezoek voor een nieuwe lading broodjes zijn we vertrokken om wederom in stijl te gaan ontbijten. Het was een half uur met de metro om bij de eerste stop in Brooklyn te komen, aan de overkant van de brug. Hier zijn we naar het water gelopen voor het zicht op Manhattan, de Brooklyn Bridge, en het vrijheidsbeeld. Vervolgens de brug op om midden op de brug te gaan ontbijten. Na wat foto´s en het tweede deel van de brug hebben we nog een klein stukje door Manhattan gelopen, via de City Hall naar een metrostation dat ons naar het vertrek punt van de bus zou brengen. Het metrosysteem werkt een beetje raar vergeleken met andere steden, omdat elke lijn maar één richting uit gaat. Je kan daarom niet zomaar elk station binnen lopen en moet dus soms een paar blokken verder zijn voor de juiste richting. We vertrokken van een andere locatie dan waar we aagekomen waren, maar die was niet lastig te vinden. De busrit was gezellig, de tijd is omgevlogen. We konden terug kijken op twee topdagen New York, en de dag was nog niet voorbij ;-). Daarnaast kon ik weer een State bijschrijven, nummer vijf!

De busreis duurde wederom een uur langer dan ons was beloofd. Ondanks dat hadden we nog voldoende tijd om vanuit South Station naar de concert hal van de Boston Symphony te lopen. Maartje had een Japans restaurant voor ons vieren gereserveerd, ´direct naast de concert hal´. We wisten niet dat we ´naast´ daarin iets ruimer moesten pakken dan in de directe zin van het woord, en hebben een tijdje rondgelopen. Toen we richting de achterkant van het blok van de concert hal aan het lopen waren kwamen we Maartje tegen, en we kwamen tot de conclusie dat het restaurant toch echter ´achter´ de hal lag :P. Daphne liet nog even op zich te wachten, en kwam kort nadat we besteld hadden binnen. We konden namelijk niet té lang wachten, want om 20:00 zou het concert beginnen en dan moesten we gegeten hebben. Met drie vrouwen had ik dus een top Valentijns-date :-). Voor de gelegenheid hadden ze rozen in het restaurant, welke ik uit mocht reiken, leukleuk. Het eten was erg lekker, we konden goed gevuld gaan uitbuiken onder het genot van Mozart en Bruckner. Met onze goedkope 40-min kaarten (geen geintje) hadden we mooie plaatsen in de concert hal. Het klonk geweldig goed, je kon elke individuele speler horen. Het werk van Mozart had ik al eens gehoord, en vond ik een stuk mooier dan de Bruckner. Deze keer was ik het eens oneens met Maartje, die er het tegenovergestelde van dacht. Het klonk een stuk beter dan de Walt Disney Concert Hall in LA, dat natuurlijk ook een totaal andere zaal is. Het was een mooie afsluiting van mijn bezoek aan de East Coast, en na het concert moest ik alweer afscheid nemen van Simone en Daphne. Terug in de villa was het mijn grote backpack rearrangen voor de vlucht en Thomas bedanken. Maartje had haar vakantiefoto´s op groot formaat uitgeprint en opgehangen in haar kamer, samen met souvenirs uit Nepal. Ze had ook een cadeautje voor mij uit Nepal, en ik had haar Valentijns-M&M´s uit New York meegebracht.

Vrijdag hebben we samen ontbeten en Maartje is met me naar de bushalte gelopen, want het was te gevaarlijk om met bepakking over het ijs naar de metro te gaan lopen. Jammer om weer afscheid te moeten nemen, het was echt geweldig in Boston en New York!!

Groetjes René

P.S. Foto´s:

P.P.S. Mijn laatste blog komt eraan!

• 03 Maart 2013 - 23:26

Alweer een super leuk verhaaltje!! Je bent natuurlijk altijd van harte welkom hier voor (andere) leuke excursies ;)

• 04 Maart 2013 - 01:43

i s een mooi verslag ik heb eengevoel of ik bij jullie ben en alles meemaak wat een wereld land is het wat een foto scots kan je daarmaken geweldig